تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


معنای چندواژه پرکاربرد


معنای چند واژه (کنفرانس، سمپوزیوم …)

 

1- كنفرانس ( Conference )

 

 

كنفرانس از لفظ لاتين ( Conferancia ) گرفته شده و در اصل به معني مقايسه است اما اصطلاحاً به مجالسي اطلاق مي‌شود كه در آن عده‌اي گرد هم مي‌آيند و براي حل مسائل گوناگون به گفت‌و‌گو پردازند، خواه اين مسائل مربوط به امور علمي باشد، خواه اجتماعي يا اقتصادي.

 

ضمناً به جلساتي كه براي تنوير افكار مردم داير مي‌شود و در آن شخص منحصراً درباره يك مساله علمي يا اجتماعي يا اقتصادي سخنراني مي‌كند، كنفرانس مي‌گويند.

 

همچنين جلسه‌اي را كه شخصيتي به سئوالات روزنامه‌نگاران يا نمايندگان خبرگزاري‌ها پاسخ دهد، كنفرانس مطبوعاتي مي‌گويند

 

2- كنگره ( Congres )

 

كنگره از كلمه لاتين ( Congressues ) گرفته شده و در زبان فرانسه و همچنين انگليسي ( Congres ) به معني مجلس و مجمع است.

 

لكن در مفهوم خاص خود به تجمعي گفته مي‌شود كه براي مشورت به وجود آيد.

 

بنابراين لفظ كنگره را مي‌توان به مجامعي اطلاق كرد كه در آن افرادي گرد هم آيند و پيرامون موضوعي كه مربوط به منافع عمومي و مسائل مشترك آنان است، تبادل‌نظر كنند و به بحث و گفت و‌گو پردازند.

 

از اين نظر تجمعي كه براي طرح مسائل علمي و ادبي تشكيل مي شود با جلساتي كه جهت بررسي مطالب سياسي و اجتماعي منعقد مي‌گردد، تفاوتي ندارد و همه‌ی آن‌ها كنگره ناميده مي‌شود.

 

با تمام اين احوال لفظ كنگره تا كنون همواره بدين صورت و به معني عام استعمال نشده و بيشتر در مواردي بكار رفته است كه عده‌اي از سياستمداران با اختيار تام گرد آمده و درباره يك مسئله بسيار مهم سياسي از قبايل عقد قراردادهاي بين‌المللی مثل خاتمه دادن به دوران جنگ و خونريزي و برقرار كردن صلح و همچنين تقويت قوانيني كه بتواند حقوق بشر را تضمين كند، به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخته‌اند.

 

از ميان بسياري از كنگره‌هايي كه درباره‌ی اين مسائل تشكيل شده است مي توان به عنوان نمونه از كنگره وين ( 15- 1814 ) كه منجر به عقد قراردادي براي اتحاد اروپا گرديد.

همچنين كنگره پاريس (سال 1856 ) و كنگره ژنو (1864) كه اولي سبب خاتمه جنگ كريمر شد و دومي كميته بين‌المللي صليب سرخ را به وجود آورد نام برد.

 

۳- سمپوزيوم ( Symposium )

 

سمپوزيوم از كلمه يوناني ( Symposiom ) گرفته شده و از طريق زبان انگليسي وارد زبان‌هاي مختلف جهان گرديده است.

 

در قديم به انجمني گفته مي‌شده است كه مردم بدون توجه به سن و سال‌شان در آنجا جمع بشوند و وقت خود را با نوعي سرگرمي بگذرانند.

 

از اين نظر سمپوزيوم را بايد جايي نظير باشگاه‌هاي فعلي دانست. اما امروز سمپوزيوم به مفهوم ديگري به كار مي رود و از شيوه هاي جديد مباحثه محسوب مي شود.

 

اكنون سميوپزيوم به تجمعي گفته مي شود كه در آن عده اي از متخصصان فن و دانشمندان، موضوعي واحد را مورد بحث قرار دهند، توضيح اينكه طبق برنامه معيني از متخصصان فني دعوت مي شود كه در جلسه يا جلساتي شركت و درباره مطلب خاصي سخنراني كنند.

 

موضوع بحث يكي است اما هر يك از سخنوران جنبه جداگانه اي را مورد بحث قرار مي دهند. بعد از استماع سخنراني ها، شنوندگان نيز وارد بحث مي شوند و نظر خود را اظهار مي كنند.

 

۴- سمينار ( Seminare فرانسه ) و ( Seminar انگليسي )

 

سمينار از لغت ( Seminarium ) لاتين اخذ شده و در اصل به معني قلمستان و بذر افشان است.

 

با توجه به مجالسي كه در كشور ما و ديگر نقاط جهان به نام (( سمينار )) تشكيل مي‌شود مي‌توان استنباط كرد كه مقصود اصلي از برپا داشتن اين سمينارها صرف نظر از آموختن شيوه‌هاي كار، تبادل نظر درباره‌ی امري است و روي‌هم‌رفته كوشش بر آن مصروف است كه از نظر كليه كساني كه در جلسه شركت مي‌كنند، اطلاع حاصل شود و راهي انتخاب گردد كه در پيشرفت كار موثر باشد.

 

به طور خلاصه تجمعي را مي‌توان سمينار ناميد كه در آن روش‌هاي جديد در هر فني مورد مطالعه قرار گيرد و براي افزايش بازده كار از جهات كمي و كيفي بهترين و سهل‌الوصول‌ترين راه‌ها برگزيده شود.

 

۵- كميسيون ( Commission )

 

كميسيون از لفظ لاتين ( Commission ) گرفته شده و داراي معاني متعددي است.

 

از آن جمله به ماموريتي گفته مي‌شود كه براي اجراي امري به شخصي محول گردد. همچنين در تجارت و امور بانكي پولي است كه يك موسسه يا شخص در برابر انجام دادن كاري دريافت مي‌كند.

 

به طور خلاصه كميسيون به مجمعي نيز اطلاق مي‌شود كه براي تحقيق و مطالعه درباره موضوعي تشكيل گردد. همچنين گروهي از نمايندگان چند كشور را كه از طرف سازمان ملل مامور رسيدگي به يكي از امور بين‌المللی شوند، كميسيون گويند.

 

از ميان اين گونه كميسيون‌ها مي توان كميسيون بين‌المللي تحقيق، كميسيون خلع سلاح و كميسيون حقوق بشر را نام برد.

 

يادآوري: تجمع تعدادي از اعضاي يك كميسيون را كه مامور تحقيق يا اتخاذ تصميم درباره امري مي‌شوند، «سوكميسيون» نامند.

 

۶- كميته ( Comite )

 

كميته از كلمه انگليسي ( Comite ) از مصدر ( To Commit ) گرفته شده و در اصل به معني سپردن است.

 

اما اصطلاحاً كميته به مجمعي گويند كه از يك حكومتي يا مقام صلاحيتدار، يا جمعيتي براي بررسي امري يا آماده كردن طرحي يا اجراي تصميمي انتخاب شود.

 

در حقيقت كميته از حيث مفهوم مترادف كلمه كميسيون است، با اين تفاوت كه كميته مي‌تواند قدرت اجرايي نيز داشته باشد. بدين معني كه ممكن است به يك كميته ماموريت داده شود كه پس از تبادل نظر و مشورت تصميمي اتخاذ كند و آن را به مرحله‌ی اجرا در آورد.

 

۷- پرزيديوم ( Presidium )

 

اين كلمه روسي ماخوذ از لاتين ( Prasidium ) است و در معني وسيع‌تر به هيئت رئيسه و عده افرادي كه اداره امور جمعيتي را بر عهده دارند، گفته مي‌شود.

 

مانند پرزيديوم آكادمي علمي كه در اين مورد درست مترادف هيئت رئيسه فرهنگستان است.

 

۸- پلنوم (Plenum )

 

اين كلمه نيز از لغت لاتين ( Plenum ) به معني پُر، تمام و كامل گرفته شده و بيشتر در زبان روسي به كار رفته است.

 

پلنوم اصطلاحاً به مجمعي گويند كه از همه اعضاي متشكل يك سازمان بوجود آيد. در حقيقت پلنوم در زبان ما مترادف است با كلمه‌ی «مجمع عمومي».

 

ضمناً در بعضي موارد به اعضاي هيئت مقننه نيز اطلاق مي‌شود.

 

۹- ميزگرد ( La Table Rond )

 

علاوه بر آنچه گفته شد، تجمع ديگري به نام ميزگرد وجود دارد كه نوعي مباحثه محسوب مي‌شود.

 

بدين معني كه عده‌اي در يك محيط دوستانه دور ميزگردي جمع مي‌شوند و درباره‌ی موضوعي به گفت‌وگو مي‌پردازند.

 

به اين مجمع از آن جهت ميزگرد گفته اند كه سخنگويان از هر جهت در شرايط مساوي قرار دارند و مي‌توانند با رعايت مقررات ميزگرد نظر خود را اظهار كنند. با اينكه ميزگرد در مباحث علمي و تحقيقي اهميت سابق خود را از دست داده و جاي آن را انواع ديگر تجمعات گرفته است، هنوز در امور سياسي و مطبوعاتي داراي اعتبار خاصي است.

 

ميزگرد در مسائل سياسي بدان جهت اهميت زياد دارد كه نمايندگان دُول با سران كشورها با شرايط مساوي و حقوق يكسان در مذاكرات شركت مي‌كنند و بدون آنكه تحت تاثير قدرت‌هاي دُول بزرگتر قرار گيرند، نظر خودرا اظهار مي‌نمايند.

 

اما از نظر مطبوعاتي نيز ميز گرد اعتبار و اهميت خود را همچنان حفظ كرده است و مانند كنفرانس مطبوعاتي رواج دارد.

 

فرق بين كنفرانس مطبوعاتي و كنفرانس ميزگرد آن است كه در كنفرانس مطبوعاتي معمولاً گوينده يك نفر است و تعداد سئوال‌كننده بيشتر، بدين معني كه ابتدا شركت كننده در مصاحبه مطبوعاتي موضوعي را عنوان مي‌كند و در اطراف مسئله سخن مي‌گويد و سپس از طرف شنوندگان كه همان نمايندگان مطبوعات و خبرگزاري‌ها هستند، سئوالات مختلفي طرح مي‌شود.

 

در صورتي كه در كنفرانس ميز گرد طرز عمل درست عكس اين است، يعني سئوال‌كننده يك نفر؛ و گويندگان پاسخ (كه همان شركت‌كنندگان در كنفرانس ميزگرد هستند)، متعدد است.

  انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 312
دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش   فرمت اصلی PSD و PNG   سایز استوری اینستاگرام مخصوص پیچ های کاری و شخصی مخصوصا بلاگر ها کیفیت عالی لایه باز قابل ویرایش با این فایل میتونین پس زمینه های استوری های بسیاز جذابتری داشته باشین   فرمت دانلود zip ... ...

پاورپونت آموزش چکیده نویسی (ویژه اساتید پژوهش)

پاورپونت آموزش چکیده نویسی (ویژه اساتید پژوهش)

بسمه تعالی   پاورپونت آموزش چکیده نویسی - ابزاری کلیدی برای اساتید پژوهش آیا به دنبال راهی هستید تا مهارت‌های چکیده نویسی خود را به سطح بعدی ببرید؟ پاورپونت آموزش چکیده نویسی ما، طراحی شده ویژه اساتید پژوهش، ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا با اصول و تکنیک‌های ... ...

طرح جابر برنج

طرح جابر برنج

طرح جابر برنج طرح جابر برنج مناسب برای پایه اول، دوم و سوم دبستان به همراه دفتر کارنما با فرمت ورد و قابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی می باشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح ... ...

دریافت فایل : طرح جابر برنج
پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام  حاشیه صورتی  اسب تکشاخ یونیکورن

پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام حاشیه صورتی اسب تکشاخ یونیکورن

پس زمینه لایه باز استوری اینستاگرام حاشیه صورتی اسب تکشاخ یونیکورن     فرمت اصلی PSD   سایز استوری اینستاگرام مخصوص پیچ های کاری و شخصی مخصوصا بلاگر ها کیفیت عالی لایه باز قابل ویرایش با این فایل میتونین پس زمینه های استوری های بسیاز جذابتری داشته باشین   فرمت ... ...

سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی نهم

سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی نهم

عنوان جزوه : سوالات امتحانات خرداد زبان انگلیسی پایه نهم تعداد صفحات : 11 فرمت جزوه : pdf توضیحات بیشتر درباره جزوه : جزوه سوالات برای امادگی امتحانات نوبت دوم زبان انگلیسی و مربوط به پایه نهم است. این جزوه در 11 صفحه اماده سازی شده است و کیفیت بالایی دارد. لازم به ... ...

جزوه  اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی

جزوه اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی

جزوه اندیشه اسلامی 1 ✍ آقای سبحانی و دکتر رضایی ... ...

متن کامل مقالات «کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011»  - 35 مقاله

متن کامل مقالات «کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011» - 35 مقاله

نخستین کنفرانس بین المللی مبلمان و دکوراسیون - دکو 2011 دل مرکز همایش های صدا و سیما (تهران) برگزار شده است. متن کامل 35 مقاله به صورت PDF در این بسته ارائه شده است.   محورهای کنفرانس دکو 2011: - چشم اندازو چالش های صنعت مبلمان کشور در بخش های واردات، تولید، توزیع و ... ...

مراحل ساختمان سازی

مراحل ساختمان سازی در این تحقیق موضوعات مراحل انجام کار ساختمان سازی بعد از انجام قرارداد تجهیز کارگاه و اماده کردن کارگاه ساختمانی تسطیح محوطه گود برداری زهکشی پر کردن چاه ها  قنوات و قطع اشجار نقاط نشانه و مبدا ساختمان ها و تجهیزات و تجهیز کارگاه تحویل وکنترل مصالح ...

دریافت فایل : مراحل ساختمان سازی
طرح جامع اتوکد شهر رشت – تفصیلی

طرح جامع اتوکد شهر رشت – تفصیلی

طرح جامع شهر رشت شامل یک فایل اتوکد لایه باز متشکل از بیش از ۱۰ نقشه کامل بوده و به صورت کامل کلیه اماکن و راههای شهر رشت را شامل می شود.   طرح تفصیلی چیست؟ طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف ... ...

دانلود پاورپوینت خلاصه كتاب عكاسی هنر ميان مايه

دانلود پاورپوینت خلاصه كتاب عكاسی هنر ميان مايه

عنوان: خلاصه كتاب عكاسي هنر ميان مايه فرمت فایل: pptx تعداد اسلاید ها: 68 زبان: فارسی دسته بندی: هنر چکیده: عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو ... ...

کتاب قوانین جهان هستی

کتاب قوانین جهان هستی

قوانین جهان هستی همه ما در خانه خود قوانینی را وضع کرده ایم و همه افراد خانواده موظف به رعایت کردن و احترام گذاشتن به این قوانین هستند. در محله و شهر ما نیز قوانینی حاکم است در هر کشوری قوانین مختلفی وجود دارد و مردم آن شهر یا کشور موظف به رعایت آن قوانین هستند. اگر کسی ... ...

پکیج تست کنکور علوم انسانی شامل تمامی دروس ویرایش جدید

پکیج تست کنکور علوم انسانی شامل تمامی دروس ویرایش جدید شامل آزمونهای سنجش شامل تمامی دروس دهم ویازدهم و پیش دانشگاهی متوسطه تست کنکور انسانی شامل تک تک دروس وهمچنین تست جامع کل دروس انسانی  آزمونهای قلم چی  کنکور 95 قیمت این پکیج بسیار بالا میباشد که ما برای استفاده ...

کتاب دیوانه وار

کتاب دیوانه وار

نام کتاب : دیوانه وار نویسنده : کریستیان بوبن مترجم : مهوش قویمی فرمت : pdf ... ...

دریافت فایل : کتاب دیوانه وار
تجزیه و تحلیل تجربی روایی و پایایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن

تجزیه و تحلیل تجربی روایی و پایایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن

حجم فایل : 2.1 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 39 بنام خدا تجزیه و تحلیل تجربی روایی و پایایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن تجزیه و تحلیل تجربی پایایی و روایی معیارها و ابعاد کارت امتیازدهی متوازن چکیده در طول سال های متمادی ، حسابداران مدیریت در طراحی ... ...

کاربرد هوش و فکر

کاربرد هوش و فکر

نام کتاب : کاربرد هوش و فکر نویسنده :دکتر ژوزف مورفی مترجم : هوشیار رزم آزما فرمت : pdf ... ...

دریافت فایل : کاربرد هوش و فکر
روانشناسی ثروت 2(چگونه ثروتمند شویم)

روانشناسی ثروت 2(چگونه ثروتمند شویم)

تنها عامل تعیین کننده فقر یا ثروت! استاد عباس منش معتقد است تغییر وضعیت مالی ما از نقطه ای شروع می شود که باور می کنیم هیچ اتفاقی بدون اجازه ی ما وارد زندگی مان نمی شود… باور می کنیم وضعیت مالی ای که اکنون داریم، میزان درآمدمان، میزان رضایتی که از این وضعیت مالی داریم و … ... ...

دانلود پاورپوینت کمپینگ بیمارستان کودکان سرطانی

دانلود پاورپوینت کمپینگ بیمارستان کودکان سرطانی

فهرست تعریف بیمارستانرده بندی بیمارستانانواع بیمارستانبیمارستان برحسب ماموریتمعماری بیمارستانطرح ریزی، موقعیتجهتورودی هادرمانگاه بیماران سرپاییراهرومسیریابیدرپلهآسانسوربخش جراحیاتاق های جراحیروشناییاتاق بیهوشیاتاق شستشواتاق اشیا استریل و زیر مجموعه های آنبهداشت و تهویه ... ...

وکتور کورل 12دعای فرج

وکتور کورل 12دعای فرج

دعای فرج امام زمان (عج)  وکتور کورل 12دعای فرج  برای برش شبرنگ و حکاکی لیزر . قابلیت بزرگ نمایی . طرح برداری . کورل 12 . ... ...

دریافت فایل : وکتور کورل 12دعای فرج

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • بک گراندهای آسمان
  • پوسترآماده

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد